Pravidla rc truck rally
Funkcionáři závodu:
Ředitel závodu - je vždy pořadatel vyzyvatel, má hlavní slovo a je zodpovědný za průběh a řízení závodu, vyhlašuje výsledky.
Technický komisař - před závodem vždy provede technické přejímky dle technického listu.
Komisař časomíry - startuje a dohlíží na pořadí, zapisuje časy a penalizaci.
Komisaři jsou z řad závodníků, pomocníci jiné poučené osoby.
Počet etap - se udává pouze orientačně před závodem. Plánuje se max. 15. etap na závod. V průběhu závodu se počet etap může měnit dle povětrnostních podmínek a obtížnosti tratě.
Prolog - se jezdí jednotlivě po krátké technické trati. Doba jízdy je do 2. minut. Jezdec s modelem projede-li trať čistě bez žádné kolize neobdrží penalizaci. Kolize znamená 1. min. penalizace.
Kolize v prologu jsou:
převrácení, minutí WP, nehoda se zvířetem - divákem - jiným vozidlem.
Standardní etapa - je tvořena maximálně 4 sekce.
Královská etapa - je jedna z nejdelších a obsahuje všech 8 sekcí.
Maratonská etapa - je složena ze dvou etap, kdy je omezený servis modelů. Nebo jiné předem dohodnuté omezení.
Noční etapa - se jezdí po setmění s osvětleným modelem. Jezdec je pro jízdu v vybaven vlastním světlem dle vlastní úvahy v rámci jeho bezpečnosti.
Start - je v intervalech 15 vteřin v pořadí dle předchozích výsledků.
Cíl - je vyznačený prostor označený cílovými terči. Při projetí cíle se nezastavuje, ale jede se do vyčkávací zóny, kde zastaví v pořadí dojezdu.
Základní pravidla závodů RCTR
1. Před závodem je zakázáno trénovat ve vyznačené dráze závodu.
2. Do prologu se startuje v pořadí, které určí pořadatel, zpravidla s přihlédnutím k výsledkům předešlého závodu. Při převrácení se dá model na kola rukou, následuje penalizace 1 minuta, při zapadnutí se použije k vyproštění lžička nebo vyprošťovací plech (bez penalizace). Při prologu se nesmí běhat v dráze, vstoupit se smí jen při stavění na kola, vyprošťování nebo při poruše vozidla.
3. Do dalších etap se startuje v pořadí etap předešlých. Pořadatel může vyhlásit i start v opačném pořadí.
4. V případě zapadnutí během závodu se opět používá lžička, případně vyprošťovací plech. V případě uvíznutí (např. na překážce podvozkem, vyjetím z tratě do houští…) lze použít k vytažení lano. Tahá se jen směrem vzad!
5. Při převrácení se čeká na vozidlo, které jede za námi. Na kola se staví až po projetí a pokračuje se v jízdě. V případě, že vozidlo brání v průjezdu, rukou se dá mimo trať, opět ale na bok, a až po průjezdu soupeře se staví na kola a pokračuje v jízdě. Pokud je v závodě poslední, staví auto na kola a pokračuje bez čekání. V cíli každý nahlásí časomíře „bouda“, odměnou mu bude penalizace 1 minuta a dobrý pocit z fair play jednání.
6. Při opravě během závodu se dá vozidlo mimo dráhu, případně je odneseno do bivaku. Po opravě se pokračuje z místa, odkud bylo odneseno.
7. V případě, že někdo zaviní převrácení soupeřova vozidla fyzickým kontaktem, dostává penalizaci 1 minutu on, ne poškozený.
8. Pokud není v silách vozidla nebo pilota část trati nebo překážku zdolat, může ji objet, za což náleží penalizace 5 minut za každou neprojetou překážku.
9. V případě nedojetí etapy se přidělí čas nejhoršího plus 15 minut penalizace.
10. Při nenastoupení do etapy je penalizace 60 minut.
11. Při dojetí výrazně pomalejšího vozidla před sebou v místě, kde je obtížné předjetí, se zapíná sentinel (volání STOPA, STOPA!) a pomalejší vozidlo předjetí umožní.
12. Kromě výše uvedených případů se nesmí soutěžící vozidla dotýkat, a to ani nohou.
13. Pořadatel může kromě prologu určit i další úseky, kde je zákaz vstupu do prostoru tratě. V ostatních místech se běží vedle tratě, kromě míst, kde to jinudy než po trati není možné.